Na Katedře tělesné výchovy a sportu Jihočeské univerzity zjišťovali fyziologické zatížení organismu při použití runningových holí při běhu u mladých běžců. Výsledky potvrzují, že běh s holemi zatíží organismus prokazatelně více než prostý běh.
Odborní asistenti KTVS Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích Mgr. Petr Bahenský a PaedDr. Ludvík Michalov, Ph.D. porovnávali na šestnácti běžcích zatížení organismu při běhu a běhu s holemi prostřednictvím průměrné tepové frekvence a laktátu. Všichni účastníci testování (devět žen a sedm mužů v prům. věku 16,3 let) se v době testování věnovali každodennímu běžeckému vytrvalostnímu tréninku po dobu nejméně jednoho roku.
Výsledky svých měření zveřejnili autoři ve vědeckém časopisu pro kinantropologii STUDIA KINANTROPOLOGIA (15/2014), který vydává Pedagogická fakulta JČU. Celou práci s názvem Změna intenzity zatížení použitím holí při běhu u mladých vytrvalců můžete nalézt zde (s.7-12)
Studie Bahenského a Michalova potvrdila, že při běhu s holemi a bez holí je významný rozdíl v průměrné tepové frekvenci i laktátu. Při běhu bez holí autoři zaznamenali laktát 2,8±1,0 mmol/l a průměrnou tepové frekvenci 170,3±9,0 tepů/min, při běhu s holemi naměřili hodnoty laktátu 5,0±1,6 mmol/l a průměrné srdeční frekvence 178,3±9,1 tepů/min. (viz obrázky 1 a 2)
Obrázek 1 - Hodnoty laktátu u jednotlivých probandů při běhu s holemi a bez holí:
Obrázek 2 - Hodnoty průměrné TF u jednotlivých probandů při běhu s holemi a bez holí:
Výsledky dokazují, že v důsledku komplexnějšího zatěžování (tj. zapojením trupu a horních končetin) je běh s holemi fyziologicky náročnější, resp. zatíží organismus prokazatelně více než prostý běh. Tento fakt je možné využít v přípravě rekreačních, výkonnostních a vrcholových sportovců.
Metodická poznámka: Menší navýšení tepové frekvence, než bylo dosud publikováno, lze zdůvodnit sníženou propulzní prací paží při běhu s holemi (hole se na tartanové dráze nezabodnou, paže tak pracují méně než v terénu) a délkou měřeného úseku 3km (= velmi obtížné pro udržení stejné rychlosti).